Skriv den gode pressemeddelelse
Der bliver ofte trukket hår ud, inden den daglige, ugentlige eller månedlige deadline nærmer sig på en redaktion. Tiden er knap, og der skal leveres. Derfor modtager journalister som regel pressemeddelelser med kyshånd.
En side i avisen uden tekst, en radioavis uden nyheder eller et tv-indslag uden billeder er et no go. Skriv derfor pressemeddelelser, der gør arbejdet for journalisten, så historien er nem at gå til.
Mange sender en pressemeddelelse, hvor der blot står en række informationer. Her kræver det, at journalisten bruger tid på at sætte sig ind i emnet, kontakte relevante kilder og til sidst skriver artiklen. Det tager tid – og så kan den nemt ende i skraldespanden, hvis andre historier virker mere interessante eller lettere at gå til.
En pressemeddelelse, der er skrevet som en artikel med citater fra relevante kilder, med en fængende og dækkende rubrik, en god underrubrik og skarpe mellemrubrikker, kan derfor nemt blive brugt, da den er lige til at hapse for journalisterne.
Syv gode råd til at skrive en god pressemeddelelse:
Find én vinkel:
Find én relevant vinkel. Ikke to eller tre, kun én. Du kan nemt komme til at ville fortælle en masse forskellige ting i en pressemeddelelse, men det er vigtigt, at du holder dig til én vinkel. Det bliver hurtigt rodet med for mange informationer, og læserne (i dette tilfælde journalisten) kan ikke rigtig finde ud af, hvad budskabet er – og så ryger historien altså ud til højre.
Det vigtigste først:
Nyhedstrekanten er journalistens vigtigste værktøj. Trekanten, der er vendt med spidsen ned, illustrerer, at det vigtigste skal stå først og fylde mest i en artikel. Uddybning og detaljer kommer efterfølgende. En god tommelfingerregel er, at man skal kunne slette tekst fra bunden, uden at historien mister mening, og budskabet er klart, uanset hvor meget der slettes.
Den første linje:
Rubrikken er svær. Ofte står den klar allerede inden, historien er skrevet. Andre gange ligger den og ulmer og mangler lige det sidste, før den er helt skarp, men den kan også være helt umulig at finde. Det er vigtigt at huske, at formår du at skrive en skarp, vækkende og dækkende rubrik, bliver din pressemeddelelse med sikkerhed læst.
Skriv kort, præcist og til mediet:
En pressemeddelelse skal være kort og præcis. Indholdet skal være skarpt og relevant, og så skal det formuleres til det pågældende medie. Det vil sige, at sender du en pressemeddelelse til et lokalt medie, skal der fokus på det lokale, og sender du til en erhvervsredaktion, så skal der fokus på erhverv.
Put fakta i en boks:
En faktaboks er ikke et must-have, men den kan være god at have med, hvis historien er kompleks og kræver noget baggrundsviden. Er der noget baggrundsinfo, som læseren og journalisten skal læse først? Så skriv det i en faktaboks. Hvis det er en hjælp for journalisten, er det også en hjælp for læseren.
Hvem har taget billedet?
Det er vigtigt at sende mindst ét godt billede med pressemeddelelsen. Der må meget gerne være øjne på, og billeder af skilte er et no go. Mange glemmer at skrive, hvem der har taget billedet, og det kræver et opkald til jer, og det tager simpelthen tid. Husk derfor altid at skrive, hvem der har taget fotoet og skal krediteres for det. Skriv evt. “pressefoto”.
Husk kontaktinformationer på afsender og kilder:
Det virker måske indlysende, at der skal kontaktinformationer i pressemeddelelsen, så journalisten nemt kan kontakte afsender og kilder, hvis noget skal uddybes, MEN da det ofte er noget, der skrives til sidst, kan det nemt glemmes. Inden der trykkes “send nu” i en fart. Er der ikke afsender og kilder på, ender pressemeddelelsen med sikkerhed i skraldespanden.
Mangler du hjælp til at skrive den gode pressemeddelelse? Kontakt os, så hjælper vi dig.