8 typer opslag du bør dele på sociale medier

Hvis du er en af de virksomheder, der klogt har kastet sig ud i universet af sociale medier, så har du sikkert oplevet, at det kan være svært at holde fokus på, hvad der er et godt opslag. Her får du en lille huskeliste med nogle af de former for opslag, der gavner dig.

 

1. Sørg for at linke til dit eget indhold

Du skal huske at binde dit indhold på f.eks. din hjemmeside sammen med dine sociale medier. Har du skrevet en nyhed på din hjemmeside, så skriv en teaser på Facebook med et link til din nyhed. På den måde knytter du medierne sammen. Det er især et godt trick, hvis du er i gang med at bygge en online tilstedeværelse på et socialt medie. Generelt vil du skaffe flere besøgende til din hjemmeside og flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

 2. Del andres gode indhold

På fagsprog hedder det at kuratere, når du deler andres opslag på sociale medier. Her handler det om, at finde indhold fra andre eksperter som din målgruppe vil sætte pris på. Det viser, at du er villig til at værdsætte andres mening end blot din egen og vigtigst af alt giver dine følgere noget af værdi.

3. Fortæl den gode historie

Dine følgere interesserer sig for dig fordi du har noget værdifuldt på hjerte. Hvis du har et specielt tilbud på et produkt, service, guide, kursus eller webinar, så brug de sociale medier til at få dit budskab ud. Sørg for at lægge vægt på en god historie og IKKE salgssnak! Hvis du f.eks. er frisør, der har hårspray på tilbud, så vis dine følgere, hvordan du sætter den flotteste frisure med hårsprayen på en video. Hvis du udbyder et kursus, så bør du give dine følgere en smagsprøve på værdifuld viden, så de er klar over at kurset er pengene værd. Som social media guru Gary Vaynerchuck siger “Pump out good shit and people will follow”.

 4. Brug storytelling og humor

Her kan vi passende citere Seth Godin, der siger “Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell”. Det handler nemlig om de historier, vi fortæller. I den forbindelse er det vigtigt, at vi tør bruge humor en gang imellem. Du skal huske at dine følgere er mennesker, der elsker at grine. Det handler nemlig om at skabe en følelsesmæssige relation til dem.

5. Vær altid visuel med billeder eller video

Selvom du kan gøre meget med følelser, kan du gøre endnu mere med visuelt indhold. Ifølge denne undersøgelse husker 95% af modtagerne et opslag med video og kun 10% husker et opslag med blot tekst. 

6. Stil spørgsmål

Hvis du har et problem eller overvejer, hvad dine kunder synes, så stil spørgsmålet på dine sociale medier. På den måde søger du dialogen med kunderne og viser at deres mening betyder noget for dig. Sæt dig selv i din kundes sted og spørg, hvad du gerne vil vide som kunde eller, hvad du brænder for.

 7. Afslør noget personligt

Her er en gylden mulighed for at få sat storytelling og følelser i spil. Det er jo ikke sådan at dine følgere skal kende dine mørkeste hemmeligheder, men f.eks. om du er helt tosset med biler, spiller håndbold eller går meget op i madlavning. Det skal være noget som dine følgere kan identificere sig med. Det må meget gerne være finurligheder eller mærkelige ting, der gør at folk husker dig for det. Det er en måde at skabe et menneskeligt ansigt på din virksomhed.

8. Anerkend andres gode arbejde

Når du får muligheden for at anerkende et andet menneske eller virksomhed, så skal du udnytte det. Det viser dine følgere, at du har overskud, det styrker opfattelsen af dig som et godt menneske og viser at det hele ikke behøver at handle om dig.   

Sådan undgår du "Falske kommentarer"

Oplever du også "Falske kommentarer" på dine Facebook konkurrencer? Her er din step-by-step guide til at sikre troværdigheden på dine Facebook opslag.
Læs mere her

VELKOMMEN

til Mercatus

Mangler du en troværdig samarbejdspartner, der kan løfte din markedsføring, visuelle kommunikation og online identitet?

Så er du kommet til det rette kommunikationsbureau. Vi har næsten alle kompetencer i huset, så vi sammen kan få udviklet en strategi for, hvordan du kommer i dialog med dine målgrupper. Vi har stor erfaring i at skabe indhold for vores kunder, som lever op til de målsætninger, vi sammen har aftalt.

Vores vision er at skabe enkel kommunikation, der rammer plet hos din målgruppe – både online og offline.

Kontakt os allerede i dag, hvis du har spørgsmål eller for en uforpligtende samtale.

 

Vi vil skabe kommunikation, der opfattes enkelt

Af: Palle Mikkelsen

Undgår du at kommunikere "grønne" tiltag?

Tøver din virksomhed med at kommunikere om de grønne indsatser, fordi du er bange for at blive anklaget for greenwashing?
Læs mere her
Af:

5 gode råd til online sikkerhed

Vi guider dig til at optimere din sikkerhed online.
Læs mere her

Emailmarkedsføring

Email marketing
Vi hjælper dig med opsætning, leads, kampagneplan, automation og indhold.
Send fængende mails

Videoproduktion

Videoproduktion
Brug video til at formidle godt indhold – levende og overbevisende. Vi laver din video klar til sociale medier og hjemmeside.
Producer en video
Analytics
Af: Simone Tipsmark

Gør dig selv en tjeneste: Skift til Google Analytics 4 i dag

Det nye Google Analytics 4 (GA4) er en game changer. Det er den nyeste generation af Googles trackingværktøj, der giver dig en unik mulighed for, at få en dybere indsigt i din målgruppes adfærd.
Læs hvorfor her

Simone Tipsmark

Partner & digital marketingchef

Mail: simone@mercatus.dk
Tlf.: 4018 0980

Strategi & tekst
Google Ads & SEO
Kommunikationsrådgivning
SoMe indhold & annoncering
Lær Simone at kende

Hjemmeside

Hjemmeside
Din online hoveddør til din virksomhed. Vi hjælper dig til en hjemmeside, der giver udbytte for dig og dine besøgende.
Opdater din hjemmeside

Lars Chalmer Rasmussen

Partner

Mail: lars@mercatus.dk
Tlf.: 4051 0619

Tekst & koncept
Kommunikationsrådgivning
Lær Lars at kende

Visuel identitet

Visuel identitet
Vi hjælper dig med at skabe sammenhæng mellem din virksomhed og dens visuelle identitet.
Vær genkendelig

Print

Tryksager
Tænk print ind i din kommunikation – print supplerer din digitale tilstedeværelse godt.
Design dit print

Google Ads

Læs om hvordan Benny Hammer fik opsat en Google Ads-kampagne, hvor han fik udsolgt alt på rekordtid og fik sin investering 44 gange igen.
Se vores løsning

Jens Sandberg Nikolajsen

Partner & kreativ chef

Mail: jens@mercatus.dk
Tlf.: 4050 0619

Tekst
Grafisk design
Koncept & strategi
Lær Jens at kende

Strategi

Digital mediestrategi
Med en kommunikationsstrategi har du det rette redskab til at prioritere dine medievalg. Lad os hjælpe dig.
Få rådgivning her

Erhverv Djursland – august 2024

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Google

Google Ads
80-90 % af forbrugerne starter deres købsrejse på Google. Vi er Google Partner.
Bliv synlig
Af:

Google Analytics update

Der har været megen snak ifht. om Google Analytics vil blive lovlig igen. EU Kommisionen har godkendt en aftale, som sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau af personfølsomme oplysninger mellem EU og USA. Men er det godt nok?
Læs mere her

PR

PR
Giv plads til de positive historier. Vi hjælper dine historier ud i mediebilledet.
Få historien ud

Sociale medier

Sociale medier
Vi hjælper dig med at skabe overblikket og det gode indhold på de relevante sociale medier.
Få overblikket

Palle Mikkelsen

Partner & direktør

Mail: palle@mercatus.dk
Tlf.: 2810 2044

Ledelse & økonomi
Salg & markedsføring
Kommunikationsrådgivning
Lær Palle at kende
Af:

3 elementer til din markedsføring

Når der skal laves content til dine digitale medier, så er det værd at have nedenstående 3 ting med i overvejelserne.
Læs mere her

Peter Chr. Bühlmann Jensen

Bestyrelsesformand

Mail: peter@mercatus.dk
Mobil: 4057 3233

Bestyrelsesformand
Lær Peter at kende
Af: Palle Mikkelsen

Pas på faldgruber med markedsføring om bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny kvikguide til virksomheder om grøn markedsføring. Den hjælper dig til at overholde markedsføringsloven.
Læs blog
AI
Af:

Bliver din assistent digital?

Hvad er det fedeste ved AI? Og hvad kan man bruge det til? Bliv klogere på hvad du kan bruge AI til i din hverdag, i marketing/tech branchen.
Bliv klogere på AI værktøjet

Regler for Facebook-konkurrencer

Mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook hver eneste dag – uden at kende reglerne. Dét kan koste dyrt!

Kender du reglerne for, hvad du må og ikke må, når du på vegne af din virksomhed laver konkurrencer på sociale medier?
Læs med her

Design af kortstandere

Norddjurs Kommune har fået fremstillet nye kortstandere i Grenaa skov- og hedeområder samt i Porsebakkerne ved Auning. De indeholder både opdaterede og nytegnede kort, omtale af områderne samt fotografier.
Se vores løsning

Ny hjemmeside og aktiv på Facebook

Grenaa-Anholt Færgefart får flere bookinger og øget engagement fra turister og lokale gennem Facebook og en ny, overskuelig hjemmeside.
Se vores løsning

Derfor skal du installere en Facebook-pixel nu

Arbejder du professionelt med Facebook? Så er det på tide at få installeret en Facebook-pixel, så chefen også kan se værdien af dit arbejde.
Læs mere om Facebook-pixlen

8 typer opslag du bør dele på sociale medier

Hvis du er en af de virksomheder, der klogt har kastet sig ud i universet af sociale medier, så har du sikkert oplevet, at det kan være svært at holde fokus på, hvad der er et godt opslag. Her får du en lille huskeliste med nogle af de former for opslag, der gavner dig.
Se de 8 typer her

Arbejdstilsynet har givet os en Grøn Smiley

Mercatus Reklamebureau udvider ejerkredsen

Som led i et glidende generationskifte har de to stiftere og ejere af Mercatus Reklamebureau A/S optaget Palle Mikkelsen som partner og medejer af virksomheden.
Læs mere her

Forstå dit behov for SEO på 2 minutter

SEO, hvad er det nu lige det er? Sidder du måske og tænker. Det skal skal jeg forklare dig og her får du også grunden til, at du skal i gang med det nu.
Bliv klogere på SEO

Else Brask

Medierådgiver

Mail: else@mercatus.dk
Tlf.: 3147 6430

Salg & Service
Kommunikationsrådgivning
Rådgivning i ESG-kommunikation
Lær Else at kende

Digital mediestrategi - nyheder på hjemmesiden - Facebook - nyhedsbrev

Grenaa Varmeværk ønskede at blive skarpere på deres eksterne kommunikation, og skabe en mere personlig og dialogsøgende relation til deres forbrugere.
Det fik de gennem en digital mediestrategi.
Se vores løsning

Få fem tips til SEO-succes

SEO betyder søgemaskineoptimering og er langt fra så kryptisk, som det lyder.
Læs blog

Erhvervspraktik hos Mercatus

Vi har haft fornøjelsen af at have Rebekka i erhvervspraktik her på bureauet. Læs hendes indlæg om, hvordan det har været at være hos Mercatus.
Læs blogindlæg

Find dine fakturaer og betalingsoplysninger på Facebook

Er du ligesom mange andre virksomheder begyndt at annoncere på Facebook? Så kan det være lidt svært at få et overblik over dine betalinger. Find dem nemt med denne guide.
Følg guiden her

Bliv synlig på Google med Ads

Bliver du væk i mængden, når folk søger efter dig på Google? Så skal du give dig i kast med Ads, der giver dig mulighed for at blive vist foran dine konkurrenter.
Læs mere

Skriv den gode pressemeddelelse

Vil du have dine historier i medierne, er pressemeddelelsen dit effektive våben. Få her syv gode råd til, hvordan du kan skrive den gode pressemeddelelse.
Læs blog

Forsøg med 4-dages arbejdsuge

Kortere arbejdsuge. Bedre trivsel i teamet. Bedre bundlinje. Det går vi efter i Mercatus, hvor vi efter nytår søsatte et forsøg med 4-dages arbejdsuge med fast fridag om fredagen, i første omgang frem til påske.
Læs mere her

Sådan forebygger du en shitstorm

En shitstorm rammer nogle gange landet med orkanstyrke. Men du kan faktisk gøre noget for at forebygge en shitstorm mod din virksomhed. Vi giver dig råd med på vejen her.
Forebyg shitstorms her

Digital mediestrategi – hjemmeside – sociale medier

Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen fik formuleret en digital mediestrategi, der efterfølgende resulterede i en redesignet hjemmeside og aktiv tilstedeværelse på sociale medier.
Se vores løsning

Facebook workshop

Vi har afholdt en skræddersyet workshop for AquaDjurs med konkrete værktøjer, som har gjort dem i stand til at administrere deres egen virksomhedsside. Læs om vores Facebook workshop for AquaDjurs her.
Læs mere om workshoppen her

Facebook Business Manager (2019-guide)

Har du en virksomhedsside på Facebook, som du gerne vil adskille fra din private profil? Og vil du gerne begynde at oprette Facebook annoncer?

Så er du kommet til den rette guide.
Få din guide her

Kom nemt i gang med mobilvideo

Vi hører det tit – video er stort! Men hvordan gør man? Få et par tips her til, hvad du skal huske, når du skal i gang med at lave mobilvideoer.
Få gode tips her

Haakon Rønnow Petersen

Journalist

Mail: haakon@mercatus.dk
Tlf.: 2745 9140

Erhverv Djursland
RandersBiz
Ad hoc
Lær Haakon at kende

Kenneth Lykke Pedersen

Senior web konsulent og grafisk designer

Mail: kenneth@mercatus.dk
Tlf.: 3170 6226

IT
Grafisk design
Webdesign & kodning
Lær Kenneth at kende

Sådan laver du undertekster til din Facebook-video

Det er ikke længere nok at skabe godt video indhold på Facebook. I dag ser de fleste brugere videoer uden lyd og derfor skal du lave undertekster.
Læs mere

En YouTube-kanal samler din kommunikation

YouTube sidder på en kæmpe andel af alle videoer, der afspilles online. Som virksomhed er det et oplagt medie til markedsføring. Læs her, hvorfor du skal have en YouTube-kanal.
Bliv klogere på YouTube

Erhverv Djursland – oktober 2024

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Slet ikke opslag på Facebook

Gamle opslag er nyttig viden til fremtidige opslag. Derfor skal du ikke slette opslag på Facebook – men opdatere dem.
Læs hvorfor her

Digital mediestrategi - ny hjemmeside - nyheder på hjemmeside - Facebook - LinkedIn

Ålsrode Smede- & Maskinfabrik havde et ønske om en mere interaktiv hjemmeside og en skarpere onlineprofil. En digital mediestrategi hjalp dem i gang med netop det.
Se vores løsning

Erhverv Djursland – september 2024

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Rasmus Bække Rasborg

Foto- og videomedarbejder

Mail: rasmus@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619

Foto
Videoproduktion
Redigering
Drone
Lær Rasmus at kende
video

4 eksempler på video til din online markedsføring

Et billede siger mere end 1000 ord, men en video viser det! Vi giver dig her fire typer af video, du kan gå i gang med at lave.
Se eksemplerne her

Fortæl bedre historier med personas

Har du svært ved at konkretisere din målgruppe? Dyk ned i arbejdet med personas, der giver dig overblik og vigtig viden om din målgruppe.
Læs mere om personas

Design af hjemmeside

Vi hjalp Norddjurs Skoletjeneste med en opdatering og nyt design af hjemmesiden.
Se vores løsning

Derfor skal din virksomhed have en blog

En blog kan brande repræsentanter fra din virksomhed som eksperter. På en blog skal det ikke handle om at sælge, men om at vise autoritet på et ekspertområde.
Læs blogindlægget her

Facebook workshop

Med udgangspunkt i Grenaa Idrætscenters ønske om at blive bedre til at skrive opslag til Facebook, lavede vi en skræddersyet workshop på tre timer.
Læs mere om workshoppen
Af: Palle Mikkelsen

En kommunikationsstrategi viser vejen

Det er en kunst at finde ud af, hvor og hvordan din virksomhed skal være til stede online og offline. Det er blevet nemmere og derfor sværere at nå ud til dine målgrupper.
Læs blog

Rebecca Werther Tækker

Kommunikationsrådgiver

Mail: rebecca@mercatus.dk
Tlf.: 3170 5469

Strategi & tekst
Google Ads
E-mail Marketing
Kommunikationsrådgivning
SoMe indhold & annoncering
Lær Rebecca at kende

Content marketing: Engagér med godt indhold

Vi bliver alle mødt af adskillige reklamer hver dag – både online og offline. Der er kamp om at blive set, lagt mærke til og ikke mindst give folk lyst til at reagere på reklamerne.
Læs mere om content marketing

Kodning og design af hjemmeside

Fregat Fiskeeksport A/S fik kodet og designet en ny hjemmeside med fokus på to forskellige målgrupper.
Se vores løsning