Content marketing: Engagér med godt indhold
De fleste af os ser rødt, når vi bliver mødt med en reklame online, medmindre den har relevans og værdi for os. Derfor er behovet for godt og relevant indhold stigende, da flere virksomheder ender med at fremstå negativt, hvis de anvender traditionel reklame på sociale medier. I marketing termer kaldes tilgangen content marketing, hvor content oversættes til indhold.
Når det kommer til sociale medier, vil vi have engagement fra vores følgere, og det får vi, når vi skaber spændende indhold. I arbejdet med at lave godt indhold, bevæger vi os helt væk fra rene salgsbudskaber og går knivskarpt efter at skabe værdi for kunderne.
Hvad er content marketing?
Content marketing kan f.eks. være blogindlæg, nyhedsbreve, digitalt indhold, e-bøger og webinars. Vi rammer forskellige målgrupper med relevant indhold, der skaber værdi for dem og resulterer i øget efterspørgsel. Pointen med content marketing er at markedsføre os, uden egentlig at tale om vores produkter eller services, men at lave relevant indhold, der henvender sig til målgruppen.
Frem med de gode historier
Har vi f.eks. en frisørsalon, så er det oplagt at fortælle en god historie, der har værdi for vores målgruppe. Det kunne være en video, hvor vi sætter konfirmandens hår og fortæller vores følgere, hvordan de kan gøre det derhjemme. Har vi en håndværkervirksomhed, så viser vi projekter og resultater frem gennem gode historier. Med andre ord: “Show it - don’t tell”.
Skab relationer
Vores online tilstedeværelse giver en kærkommen mulighed for at opbygge og pleje relationer med kunder på andre kanaler end gennem den typiske kundeservice. Virksomhederne bør sætte sig ind i, hvor deres kunder befinder sig online. Har virksomheden f.eks. en stor kundegruppe på Facebook, er det oplagt, at de selv skal være til stede og søge dialogen ved at besvare beskeder og kommentere på opslag.
Målet med content marketing er at skabe og vedligeholde stærke relationer, der i sidste ende resulterer i, at vi står stærkere end vores konkurrenter. Her hos Mercatus arbejder vi altid ud fra tre krav: Vi skal gøre vores kunder rigere, klogere eller underholde dem - på den måde skaber vi god content marketing.