AI

Bliver din assistent digital?

Hvad er det fedeste ved AI? Og hvad kan man bruge det til? Bliv klogere på hvad du kan bruge AI til i din hverdag, i marketing/tech branchen.

Debatten om AI er rygende varm i hele tech- og marketing verdenen - og med god grund. I følge Berlingske vil man f.eks. kalde nutiden for “AI REVOLUTIONEN” i fremtiden. Andre eksperter i branchen mener at AI kan overtage halvdelen af vores arbejdsopgaver i nærmeste fremtid - måske bliver din assistent digital om 2, 3, 5 - 10 år? 

Men hvad er AI og ChatGPT og hvad kan du bruge det til? 

AI står for kunstig intelligens (Artificial Intelligence).
ChatGPT står for Chat Generative Pre-trained Transformer, og blev udgivet som prototype i november 2022.
ChatGPT er det man kalder en chatbot - altså en robot der stimulerer menneskelig intelligens via AI. 

ChatGPT er blevet utroligt populært i marketing branchen, som et redskab til at udforske og eksperimentere i kreative processer - en effektivitetsgevinst. 
Funktionen er bl.a. nyttig som et hjælpemiddel til tekstforfatning (omformuleringer, finde ord der rimer, finde andre vinkler) 
Og så kan det også være nyttigt til programmeringsarbejde - f.eks. til hjælp til at skrive tungt kodearbejde m.v. 

Men diskussionen om hvorvidt det er et redskab der skal integreres i vores hverdag er fortsat i gang og stopper nok ikke lige foreløbigt.
Det er vel næppe gået mange næser forbi, at der i år bl.a. har været en stor debat om, om elever på diverse uddannelser måtte bruge ChatGPT, som hjælpemiddel, til eksamen i år.

Det fedeste ved AI

ChatGPT blev på kun 2 måneder kendt af flere millioner brugere i hele verden. Nogen vil kalde det Tech branchens BIGGEST NEWS I 20 år.
AI kan være genialt til følgende:

  • Et kreativt værktøj til udforskning, udvikling, eksperimentering og til at skubbe grænser. 
  • Et marketingværktøj til hjælp og støtte i processer om nyskabelse. 
  • Et tidsbesparende redskab til tunge tekst opgaver, f.eks. kodning

Og så har AI en imponerende overskuelighed over en kæmpe mængder af data. 

Det er dog ekstremt vigtigt at påpege at det er et værktøj, redskab, en hjælpende hånd - og ikke din nye kollega, assistent eller chef. Kombinationen mellem menneskelige talenter og kompetencer med AI kan blive en meget interessant kombination, som kan løfte branchen til et nyt niveau. AI er ikke menneskelig og kan ikke filosofere, overveje eller fundere. Teknologien udvikler sig konstant. Det bliver spændende at se hvordan debatten om AI fortsætter.

Som så mange andre hurtige trends, går AI så “af mode” igen? Næppe. 

Vil du vide mere?

Interessant Podcasts om AI: 

Her på kontoret ved Mercatus er der enighed om at ChatGPT er et interessant værktøj, som kan være en hjælp til visse opgaveløsninger.
Det er dog ikke en integreret del af arbejdsprocesserne - endnu i hvertfald (nogen er mere begejstrede for ChatGPT end andre, og NOGEN bruger det f.eks. til at skrive fødselsdags-kort - vi nævner ingen navne, vel Palle).

Har du spørgsmål angående brugen af AI/ChatGPT i din virksomhed eller branche, så er du altid velkommen til at kontakte Mercatus. 

Af: Palle Mikkelsen

Undgår du at kommunikere "grønne" tiltag?

Tøver din virksomhed med at kommunikere om de grønne indsatser, fordi du er bange for at blive anklaget for greenwashing?
Læs mere her

Sådan undgår du "Falske kommentarer"

Oplever du også "Falske kommentarer" på dine Facebook konkurrencer? Her er din step-by-step guide til at sikre troværdigheden på dine Facebook opslag.
Læs mere her

Google Analytics update

Der har været megen snak ifht. om Google Analytics vil blive lovlig igen. EU Kommisionen har godkendt en aftale, som sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau af personfølsomme oplysninger mellem EU og USA. Men er det godt nok?
Læs mere her
Analytics
Af: Simone Tipsmark

Gør dig selv en tjeneste: Skift til Google Analytics 4 i dag

Det nye Google Analytics 4 (GA4) er en game changer. Det er den nyeste generation af Googles trackingværktøj, der giver dig en unik mulighed for, at få en dybere indsigt i din målgruppes adfærd.
Læs hvorfor her

5 gode råd til online sikkerhed

Vi guider dig til at optimere din sikkerhed online.
Læs mere her
Af: Palle Mikkelsen

Pas på faldgruber med markedsføring om bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny kvikguide til virksomheder om grøn markedsføring. Den hjælper dig til at overholde markedsføringsloven.
Læs blog

Regler for Facebook-konkurrencer

Mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook hver eneste dag – uden at kende reglerne. Dét kan koste dyrt!

Kender du reglerne for, hvad du må og ikke må, når du på vegne af din virksomhed laver konkurrencer på sociale medier?
Læs med her

3 elementer til din markedsføring

Når der skal laves content til dine digitale medier, så er det værd at have nedenstående 3 ting med i overvejelserne.
Læs mere her
AI

Bliver din assistent digital?

Hvad er det fedeste ved AI? Og hvad kan man bruge det til? Bliv klogere på hvad du kan bruge AI til i din hverdag, i marketing/tech branchen.
Bliv klogere på AI værktøjet
Af: Palle Mikkelsen

En kommunikationsstrategi viser vejen

Det er en kunst at finde ud af, hvor og hvordan din virksomhed skal være til stede online og offline. Det er blevet nemmere og derfor sværere at nå ud til dine målgrupper.
Læs blog

8 typer opslag du bør dele på sociale medier

Hvis du er en af de virksomheder, der klogt har kastet sig ud i universet af sociale medier, så har du sikkert oplevet, at det kan være svært at holde fokus på, hvad der er et godt opslag. Her får du en lille huskeliste med nogle af de former for opslag, der gavner dig.
Se de 8 typer her

Find dine fakturaer og betalingsoplysninger på Facebook

Er du ligesom mange andre virksomheder begyndt at annoncere på Facebook? Så kan det være lidt svært at få et overblik over dine betalinger. Find dem nemt med denne guide.
Følg guiden her

En YouTube-kanal samler din kommunikation

YouTube sidder på en kæmpe andel af alle videoer, der afspilles online. Som virksomhed er det et oplagt medie til markedsføring. Læs her, hvorfor du skal have en YouTube-kanal.
Bliv klogere på YouTube

Kom nemt i gang med mobilvideo

Vi hører det tit – video er stort! Men hvordan gør man? Få et par tips her til, hvad du skal huske, når du skal i gang med at lave mobilvideoer.
Få gode tips her

Erhvervspraktik hos Mercatus

Vi har haft fornøjelsen af at have Rebekka i erhvervspraktik her på bureauet. Læs hendes indlæg om, hvordan det har været at være hos Mercatus.
Læs blogindlæg

Sådan forebygger du en shitstorm

En shitstorm rammer nogle gange landet med orkanstyrke. Men du kan faktisk gøre noget for at forebygge en shitstorm mod din virksomhed. Vi giver dig råd med på vejen her.
Forebyg shitstorms her

Bliv synlig på Google med Ads

Bliver du væk i mængden, når folk søger efter dig på Google? Så skal du give dig i kast med Ads, der giver dig mulighed for at blive vist foran dine konkurrenter.
Læs mere

Derfor skal din virksomhed have en blog

En blog kan brande repræsentanter fra din virksomhed som eksperter. På en blog skal det ikke handle om at sælge, men om at vise autoritet på et ekspertområde.
Læs blogindlægget her

Derfor skal du installere en Facebook-pixel nu

Arbejder du professionelt med Facebook? Så er det på tide at få installeret en Facebook-pixel, så chefen også kan se værdien af dit arbejde.
Læs mere om Facebook-pixlen

Slet ikke opslag på Facebook

Gamle opslag er nyttig viden til fremtidige opslag. Derfor skal du ikke slette opslag på Facebook – men opdatere dem.
Læs hvorfor her

Sådan laver du undertekster til din Facebook-video

Det er ikke længere nok at skabe godt video indhold på Facebook. I dag ser de fleste brugere videoer uden lyd og derfor skal du lave undertekster.
Læs mere
Din guide til Facebook Business Manager

Facebook Business Manager (2019-guide)

Har du en virksomhedsside på Facebook, som du gerne vil adskille fra din private profil? Og vil du gerne begynde at oprette Facebook annoncer?

Så er du kommet til den rette guide.
Få din guide her

Skriv den gode pressemeddelelse

Vil du have dine historier i medierne, er pressemeddelelsen dit effektive våben. Få her syv gode råd til, hvordan du kan skrive den gode pressemeddelelse.
Læs blog

Forstå dit behov for SEO på 2 minutter

SEO, hvad er det nu lige det er? Sidder du måske og tænker. Det skal skal jeg forklare dig og her får du også grunden til, at du skal i gang med det nu.
Bliv klogere på SEO

Fortæl bedre historier med personas

Har du svært ved at konkretisere din målgruppe? Dyk ned i arbejdet med personas, der giver dig overblik og vigtig viden om din målgruppe.
Læs mere om personas
Tip til SEO-succes

Få fem tips til SEO-succes

SEO betyder søgemaskineoptimering og er langt fra så kryptisk, som det lyder.
Læs blog

Content marketing: Engagér med godt indhold

Vi bliver alle mødt af adskillige reklamer hver dag – både online og offline. Der er kamp om at blive set, lagt mærke til og ikke mindst give folk lyst til at reagere på reklamerne.
Læs mere om content marketing