Marketing trends 2020

Året er ved at gå på hæld, og vi kigger allerede mod 2020. Fokusset på digital marketing bliver ikke mindre i det kommende år. Læs med her og bliv opdateret på hvor du skal have dit fokus. Vi har udvalgt fem af de trends, du skal tage med dig, når du tænker markedsføring i 2020.

Kort fortalt:

  • Videoindhold på sociale medier har også vokseværk i 2020.

  • Udnyt lokal målretning i din annoncering og brug færre annoncekroner pr. visning.

  • Marketing- og salgsafdelingerne skal arbejde sammen om købsprocessen.

  • Dine medarbejdere skal engageres.

  • Influencer marketing bliver større og influenterne mindre.

 

Video bliver endnu større

Sociale platforme elsker video – fordi deres brugere elsker video. Engagementet fra brugerne stiger nemlig, når de ser videoer. Derfor prioriterer platformenes algoritmer videoindhold højere, når de skal rangere opslag fra virksomhederne. Så hvis du ikke blev fanget af trenden i 2018 eller 2019, så skal det måske være dit nytårsforsæt i 2020 at lave små videoer til din virksomhedsside.

Nyere smartphones har ganske udemærket kamera og redigeringssoftware tilgængelig via apps til at optage og redigere små videoklip.

På Instagram kan du nemt lave og dele videoindhold via Instagram Stories. Her kan du tage dine følgere med backstage i hverdagen eller fortælle om et aktuelt tilbud. Med Instagram Stories bliver din annoncering eller dit indhold placeret øverst på dine følgeres skærm og newsfeed. Videoerne må gerne være autentiske og tage seerne med ind i og bag ved virksomhedens facade. Det skaber interesse og styrker virksomhedens brand og kundernes tilhørsforhold hertil.

Buzzwords: Videocontent, Instagram Stories

 

Lokal målretning

For mange lokale virksomheder giver annoncering i hele landet ikke mening. Derfor er det relevant at målrette annoncer mod geografiske placeringer. Det har også en effekt på prisen på fx Facebook-annoncering, som fungerer som en auktion. Jo flere annoncører, der byder på samme målgruppe, desto dyrere bliver prisen pr. visning af annoncen. Hvis du bliver mere specifik i definering af målgruppe via lokal geografisk målretning, kan du sænke annonceprisen. Det er derfor en væsentlig faktor ved strategisk annoncering i 2020.

Buzzwords: Geo-tags, målretning, Facebook Annoncering

 

Mere fokus på første del af købsprocessen

Hele 60% af købsbeslutningen er allerede taget af kunden, inden sælgeren tager kontakt, viser en undersøgelse fra CEB. Sælgerens kontakt med kunden er dermed placeret længere nede i købsprocessen. Et større samspil mellem marketing- og salgsafdelingerne er derfor nødvendig.

Mange virksomheder ønsker at bruge sociale medier udelukkende med salg og promovering af produkter for øje. Nærmest som en online avisannonceindrykning. Vi forstår godt ønsket, men i de fleste tilfælde kan en Facebook-annonce ikke stå alene.

Læs mere her, hvor vi fortæller mere om, hvorfor du skal tænke mere langsigtet i din markedsføring.

Den klassiske AIDA-model er ikke død. Vi skal bare se på den med friske øjne og have mere fokus på “Atention”, “Interest” og “Desire”, før salgsafdelingen tager kontakt i “Action”. Sociale medier, nyhedsbreve eller emailmarkedsføring, offline marketing, søgemaskineoptimering (SEO) og Google Ads bidrager alle – på hver deres måde – til at drive forbrugeren mod en købsbeslutning, men ikke nødvendigvis foretager købet med det samme. Når forbrugeren tidligere har interageret med din virksomhed, er dit brand typisk også top-of-mind hos hos dem. Men faktisk har du også information om dem, og du kan derfor selv tage kontakt til dem.

Men hov, kan du så ikke lave Facebook-annoncer eller emailmarkedsføring, der skaber direkte salg? Jo! Men tænk mere i pull marketing, hvor du trækker forbrugerne ind i dit brandunivers og opbygger et forhold mellem forbruger og virksomhed. Det modsatte er push marketing, hvor du konstant sender dem tilbud og har “Køb” som din call-to-action. Hvis du ikke har det billigste produkt på markedet, og du ikke har en loyal skare af forbrugere, så kan push marketing være svært for dig at agere i. Forbrugerne forventer mere gennemsigtighed og vil vide, hvem de handler med. Enten et ansigt på menneskerne bag eller via en stærk brandidentitet.

Det handler ikke kun om, at din virksomhed kender dine kunder, men også at kunderne føler, at de kender din virksomhed. Her kan marketingafdelingen være med til at skubbe de første 60% af købsbeslutningen i en positiv retning.

Buzzwords: AIDA, Brandbuilding, Kommunikationsstrategi, Købsprocessen, Salgstragten

 

Medarbejder-engagement

Høj organisk rækkevidde er blevet sværere at opnå på sociale medier. Vi skal nemlig please algoritmerne, og det kan vi gøre ved at engagere vores medarbejdere – måske mere strategisk end hidtil.

Som sagt vil kunderne hellere købe fra mennesker frem for firmaer. Der skal ansigter på. Medarbejderne skal være ambassadører for virksomhedens brand. Og de skal vide, hvordan de skal gøre det. Engagér dine medarbejdere til at få delt virksomheden på deres sociale medier, ved selv at gå forrest.

Medarbejder-engagement er noget, vi hos Mercatus længe har arbejdet med i samarbejde med vores kunder. I 2020 forsætter vi ad samme spor, og vi vil motivere endnu flere medarbejdere til at hjælpe deres arbejdsplads til succes og dermed også deres egen succes.

Buzzwords: Employee Advocacy, Social Selling, Human Brand, Network

 

Hvad med det der influencer-halløj?

Vi har nu skrabet i overfladen af de marketingtrends for 2020, som vi især synes, du skal tage med i din markedsføringsplan for 2020. Sidder du og undrer dig over, hvor punktet med influencer marketing bliver af? Forståligt nok!

For influencer marketing er da en af nutidens største digitale trends og snart en uundgåelige del af marketingstrategien for alle virksomheder – eller er det? I 2020 bliver influencer marketing ikke mindre, men det gør influenterne. Der kommer nemlig et større fokus på effekten og målretning, og dermed en tendens til at anvende mikro-influenter med færre men mere engagerede og loyale følgere. Det giver mulighed for flere budgetvenlige samarbejdsmuligheder. Lyder det spændende? Influencer Marketing dykker vi nærmere ned i det nye år – so stay tuned!

Buzzwords: Influencer marketing, micro-influencers

 

Har du brug for en hjælpende hånd til din marketingstrategi eller sparring omkring marketingplanen for 2020?

Så tag fat i os, vi er altid klar til at hjælpe. Du kan fange os på tlf. 86 30 06 19 eller info@mercatus.dk.

 

Har du brug for en hjælpende hånd til din marketingstrategi eller sparring omkring marketingplanen for 2020?

Så tag fat i os, vi er altid klar til at hjælpe. Du kan fange os på tlf. 86 30 06 19 eller info@mercatus.dk.

Skal du med i næste års Turistguide?

De mange aflyste udenlandsrejser i sommeren 2020 gav et positivt løft til den danske oplevelsesindustri, og det kunne særligt mærkes på Djursland.
Læs mere her

Mercatus Reklamebureau udvider ejerkredsen

24. februar 2020

Som led i et glidende generationskifte har de to stiftere og ejere af Mercatus Reklamebureau A/S optaget Palle Mikkelsen som partner og medejer af virksomheden.
Læs mere her

[Indlæg fra praktikanten] | Sociale medier er nærmest blevet mit “misbrug”

"Lad vær med at skylde skylden på teknologien, vi er selv herre over, hvordan vi vælger at bruge den."

– Et indlæg skrevet af vores skole praktikant Amalie Juul
Læs mere her

Marketing Trends 2020

20. december 2019

Året er ved at gå på hæld, og vi kigger allerede mod 2020. Fokusset på digital marketing bliver ikke mindre i det kommende år. Læs med her og bliv opdateret på hvor du skal have dit fokus. Vi har udvalgt fem af de trends, du skal tage med dig, når du tænker markedsføring i 2020.
Læs mere her

Velkommen til Mercatus

Vi skaber kommunikation, der opfattes enkelt.

Mercatus A/S hjælper virksomheder, organisationer og offentlige institutioner med at få styr på deres kommunikation i bred forstand: fra fastlæggelse af kommunikationsstrategi til eksekvering.

De får rådgivning samt strategisk og praktisk hjælp til at levere godt indhold og være i dialog med deres kunder, uanset om det er on- eller offline. 

Kontakt os allerede i dag, hvis du har spørgsmål eller for en uforpligtende samtale.

 

Freelance konsulent søges til Randers Biz

23. juni 2020

Vil du tjene penge på at sælge gode erhvervshistorier fra Randers? Vi søger lige nu en freelance medierådgiver/konsulent til erhvervsmagasinet Randers Biz.
Læs mere her

Palle Mikkelsen

Partner & kontaktchef

Mail: palle@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 2810 2044

Salg
Markedsføring
Kommunikationsrådgivning
Lær Palle at kende

Randers Biz – nov/dec 2020

Om Randers Biz Læs vores magasin

Erhverv Djursland – december 2020

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Strategi

Med en kommunikationsstrategi har du det rette redskab til at prioritere dine medievalg. Lad os hjælpe dig.
Få rådgivning her

Jens Sandberg Nikolajsen

Partner & kreativ chef

Mail: jens@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 4050 0619

Tekst
Grafisk design
Koncept & strategi
Lær Jens at kende

Får du nok ud af dine markedsføringskroner?

21. november 2019

På baggrund af en artikel i Børsen tirsdag morgen, fortæller vi her om en af de grundlæggende faldgrupper i markedsføring, og hvordan du selv fremover kan få mere ud af dine markedsføringskroner.
Læs med her

Google

80-90 % af forbrugerne starter deres købsrejse på Google. Vær med – helt fremme.
Bliv synlig

Vi vil skabe kommunikation der opfattes enkelt

Videoproduktion

Brug video til at formidle godt indhold – levende og overbevisende. Vi laver din video klar til sociale medier og hjemmeside.
Producer en video

Print

Tænk print ind i din kommunikation – print supplerer din digitale tilstedeværelse godt.
Design dit print

Sociale medier

Vi hjælper dig med at skabe overblikket og det gode indhold på de relevante sociale medier.
Få overblikket

Google Ads

Læs om hvordan Benny Hammer fik opsat en Google Ads-kampagne, hvor han fik udsolgt alt på rekordtid og fik sin investering 44 gange igen.
Se vores løsning

Hjemmeside

Din online hoveddør til din virksomhed. Vi hjælper dig til en hjemmeside, der giver udbytte for dig og dine besøgende.
Opdater din hjemmeside

Emailmarkedsføring

Vi hjælper dig med opsætning, leads, kampagneplan, automation og indhold.
Send fængende mails

Visuel identitet

Vi hjælper dig med at skabe sammenhæng mellem din virksomhed og dens visuelle identitet.
Vær genkendelig
Af: Natascha Kalika Østergaard – 9. oktober 2019

Skriv den gode pressemeddelelse

Vil du have dine historier i medierne, er pressemeddelelsen dit effektive våben. Få her syv gode råd til, hvordan du kan skrive den gode pressemeddelelse.
Læs blog

Lars Chalmer Rasmussen

Partner & direktør

Mail: lars@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 4051 0619

Tekst & koncept
Ledelse & økonomi
Kommunikationsrådgivning
Lær Lars at kende
Af: – 12. august 2019

Slet ikke opslag på Facebook

Gamle opslag er nyttig viden til fremtidige opslag. Derfor skal du ikke slette opslag på Facebook – men opdatere dem.
Læs hvorfor her

PR

Giv plads til de positive historier. Vi hjælper dine historier ud i mediebilledet.
Få historien ud

Majken Müller-Madsen

Digital medierådgiver

Mail: majken@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619

Strategi & tekst
SoMe indhold og annoncering
Google Ads og SEO
Emailmarkedsføring
Videoproduktion
Lær Majken at kende

Preben Hviid-Hansen

Medierådgiver

Mail: preben@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 4080 0803

Senior Medierådgiver
RandersBiz
Lær Preben at kende

Kenneth Lykke Pedersen

Senior web konsulent og grafisk designer

Mail: kenneth@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 2818 6568

IT
Grafisk design
Webdesign og kodning
Lær Kenneth at kende

Sheila Facius

Kommunikationsrådgiver

Mail: sheila@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 2278 7540

Kommunikationsrådgivning
Strategi & tekst
SoMe indhold og annoncering
Google Ads og SEO
Lær Sheila at kende

Facebook workshop hos Mercatus

Vi afholder workshops som enten er skræddersyet specielt til én virksomhed eller som afholdes for et bredt udsnit af lokale virksomheder. Læs om vores Facebook workshop for lokale erhvervsfolk her.
Læs om vores workshop

Grafisk design, PR og pressemateriale

Boligselskabet B45 får udgivet et mindre magasin et par gange om året, samt skrevet diverse pressemeddelelser og designet en Boligguide over deres over 1.400 lejemål.
Se vores løsning
Af: Majken Müller-Madsen – 14. februar 2019

4 eksempler på video til din online markedsføring

Et billede siger mere end 1000 ord, men en video viser det! Vi giver dig her fire typer af video, du kan gå i gang med at lave.
Se eksemplerne her
Af: – 8. januar 2019

Forstå dit behov for SEO på 2 minutter

SEO, hvad er det nu lige det er? Sidder du måske og tænker. Det skal skal jeg forklare dig og her får du også grunden til, at du skal i gang med det nu.
Bliv klogere på SEO

Digital mediestrategi - nyheder på hjemmesiden - Facebook - nyhedsbrev

Grenaa Varmeværk ønskede at blive skarpere på deres eksterne kommunikation, og skabe en mere personlig og dialogsøgende relation til deres forbrugere.
Det fik de gennem en digital mediestrategi.
Se vores løsning
Af: – 14. december 2018

En kommunikationsstrategi viser vejen

Det er en kunst at finde ud af, hvor og hvordan din virksomhed skal være til stede online og offline. Det er blevet nemmere og derfor sværere at nå ud til dine målgrupper.
Læs blog

Design af kortstandere

Norddjurs Kommune har fået fremstillet nye kortstandere i Grenaa skov- og hedeområder samt i Porsebakkerne ved Auning. De indeholder både opdaterede og nytegnede kort, omtale af områderne samt fotografier.
Se vores løsning

Randers Biz – aug/sep 2020

Om Randers Biz Læs vores magasin

Anette Sørensen

Bogholder

Mail: anette@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 2026 6236

Bogholder
Debitorpleje
Lær Anette at kende

Ny hjemmeside og aktiv på Facebook

Grenaa-Anholt Færgefart får flere bookinger og øget engagement fra turister og lokale gennem Facebook og en ny, overskuelig hjemmeside.
Se vores løsning

Facebook workshop

Vi har afholdt en skræddersyet workshop for AquaDjurs med konkrete værktøjer, som har gjort dem i stand til at administrere deres egen virksomhedsside. Læs om vores Facebook workshop for AquaDjurs her.
Læs mere om workshoppen her
Af: Majken Müller-Madsen – 12. februar 2019

Content marketing: Engagér med godt indhold

Vi bliver alle mødt af adskillige reklamer hver dag – både online og offline. Der er kamp om at blive set, lagt mærke til og ikke mindst give folk lyst til at reagere på reklamerne.
Læs mere om content marketing

Arbejdstilsynet har givet os en Grøn Smiley

Erhverv Djursland – november 2020

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin
Af: Majken Müller-Madsen – 23. oktober 2018

Sådan laver du undertekster til din Facebook-video

Det er ikke længere nok at skabe godt video indhold på Facebook. I dag ser de fleste brugere videoer uden lyd og derfor skal du lave undertekster.
Læs mere
Af: Majken Müller-Madsen – 3. juni 2019

Sådan forebygger du en shitstorm

En shitstorm rammer nogle gange landet med orkanstyrke. Men du kan faktisk gøre noget for at forebygge en shitstorm mod din virksomhed. Vi giver dig råd med på vejen her.
Forebyg shitstorms her
Af: Majken Müller-Madsen – 12. september 2017

Bliv synlig på Google med Ads

Bliver du væk i mængden, når folk søger efter dig på Google? Så skal du give dig i kast med Ads, der giver dig mulighed for at blive vist foran dine konkurrenter.
Læs mere

Digital mediestrategi - ny hjemmeside - nyheder på hjemmeside - Facebook - LinkedIn

Ålsrode Smede- & Maskinfabrik havde et ønske om en mere interaktiv hjemmeside og en skarpere onlineprofil. En digital mediestrategi hjalp dem i gang med netop det.
Se vores løsning
Af: Majken Müller-Madsen – 12. april 2017

8 typer opslag du bør dele på sociale medier

Hvis du er en af de virksomheder, der klogt har kastet sig ud i universet af sociale medier, så har du sikkert oplevet, at det kan være svært at holde fokus på, hvad der er et godt opslag. Her får du en lille huskeliste med nogle af de former for opslag, der gavner dig.
Se de 8 typer her
Af: Majken Müller-Madsen – 4. april 2018

Derfor skal din virksomhed have en blog

En blog kan brande repræsentanter fra din virksomhed som eksperter. På en blog skal det ikke handle om at sælge, men om at vise autoritet på et ekspertområde.
Læs blogindlægget her
Af: Majken Müller-Madsen – 14. oktober 2019

Facebook Business Manager (2019-guide)

Har du en virksomhedsside på Facebook, som du gerne vil adskille fra din private profil? Og vil du gerne begynde at oprette Facebook annoncer?

Så er du kommet til den rette guide.
Få din guide her
Af: – 12. september 2018

Få fem tips til SEO-succes

SEO betyder søgemaskineoptimering og er langt fra så kryptisk, som det lyder. Med simple virkemidler kan din virksomhed opbygge en placering direkte på Googles side 1.
Læs blog
Af: – 13. december 2018

Fortæl bedre historier med personas

Har du svært ved at konkretisere din målgruppe? Dyk ned i arbejdet med personas, der giver dig overblik og vigtig viden om din målgruppe.
Læs mere om personas

Niels Opstrup

Bestyrelsesformand

Mail: niels@mercatus.dk

Bestyrelsesformand
Advokat (H)
Lær Niels at kende
Af: Majken Müller-Madsen – 12. december 2018

Drop boost og få succes med Facebook-annoncering

Mange vælger stadig den lette løsning på Facebook og benytter sig af boost-knappen. Det er en skam. Nu skal du høre, hvorfor Facebook-annoncering er vejen frem.
Læs om FB-annoncering her
Af: – 4. februar 2019

En YouTube-kanal samler din kommunikation

YouTube sidder på en kæmpe andel af alle videoer, der afspilles online. Som virksomhed er det et oplagt medie til markedsføring. Læs her, hvorfor du skal have en YouTube-kanal.
Bliv klogere på YouTube

Digital mediestrategi – hjemmeside – sociale medier

Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen fik formuleret en digital mediestrategi, der efterfølgende resulterede i en redesignet hjemmeside og aktiv tilstedeværelse på sociale medier.
Se vores løsning
Af: Majken Müller-Madsen – 19. juni 2018

Derfor skal du installere en Facebook-pixel nu

Arbejder du professionelt med Facebook? Så er det på tide at få installeret en Facebook-pixel, så chefen også kan se værdien af dit arbejde.
Læs mere om Facebook-pixlen

Design af hjemmeside

Vi hjalp Norddjurs Skoletjeneste med en opdatering og nyt design af hjemmesiden.
Se vores løsning

Kodning og design af hjemmeside

Fregat Fiskeeksport A/S fik kodet og designet en ny hjemmeside med fokus på to forskellige målgrupper.
Se vores løsning
Af: Majken Müller-Madsen – 25. juni 2018

Find dine fakturaer og betalingsoplysninger på Facebook

Er du ligesom mange andre virksomheder begyndt at annoncere på Facebook? Så kan det være lidt svært at få et overblik over dine betalinger. Find dem nemt med denne guide.
Følg guiden her
Af: Majken Müller-Madsen – 9. januar 2018

Kom nemt i gang med mobilvideo

Vi hører det tit – video er stort! Men hvordan gør man? Få et par tips her til, hvad du skal huske, når du skal i gang med at lave mobilvideoer.
Få gode tips her

Natascha Kalika Østergaard

Digital medierådgiver

Mail: natascha@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619
Mobil: 2941 4470

Strategi & tekst
SoMe indhold og annoncering
Videoproduktion
Presse
Lær Natascha at kende

Facebook workshop

Med udgangspunkt i Grenaa Idrætscenters ønske om at blive bedre til at skrive opslag til Facebook, lavede vi en skræddersyet workshop på tre timer.
Læs mere om workshoppen

En nærværende hjemmeside og Facebook-annoncering

Marie Birch, der tilbyder privat sygepleje, har fået en nærværende og brugervenlig hjemmeside og øget kendskabet gennem Facebook.
Se vores løsning

Kodning og design af hjemmeside - digital mediestrategi - LinkedIn - Facebook

Aalsrode Tømrerfirma fik analyseret deres online potentiale og fik en konkret handlingsplan. På Facebook udvider de "Aalsrode-familien" og møder kunderne i øjenhøjde, og de opbygger relationer på LinkedIn.
Se vores løsning

Randers Biz – aug/sep 2020

Om Randers Biz Læs vores magasin

Markedsføringsstrategi - hjemmeside - logo - tryksager

Høstfestival 2017 er et initiativ fra Norddjurs Kommune, der skaber opmærksomhed om lokale fødevareoplevelser. Vi hjalp dem med at udbrede kendskabet og skabe en holdbar strategi med plan for hele forløbet.
Se vores løsning

Erhverv Djursland – oktober 2020

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin