Berlinerne deler med konkurrenterne
Vi er netop hjemvendt fra Berlin med rygsækken fyldt med historiske indtryk, opdagelser og oplevelser rigere. Især har vi slået een ting fast: I Berlin er de ikke bange for at vidensdele med konkurrenterne.
Kagen bliver større, når den deles
“Hvad er mest virkningsfuldt for jer, når I skal finde nye kunder eller skabe mere salg?”
Dette var et af de mange spørgsmål, vi stillede de fem bureauer, som på skift tog imod os på vores årlige tur Ud I Det Blå, der denne gang gik til Berlin. Og der lød et kollektivt og cementsikkert svar:
Netværk.
Men ikke kun netværk, som vi kender formen i Danmark; i Berlin spiller de nemlig med mere åbne kort og søger råd og inspiration direkte hos konkurrenterne.
Hos Mercatus sværger vi også til netværk, og vi kan se værdien i ikke at være så tøvende med at dele. Kagen bliver større, når vi tør åbne op for vores viden og erfaring på kryds og tværs.
Det var interessant at høre og blive bekræftet i netværkets værdi uden for Danmark og ikke mindst at blive motiveret til at netværke mere med vores konkolleger.
Berlinerne er pros i netværk
I Berlin er antallet af netværksmuligheder boomet over de seneste år. Der eksisterer nærmest ikke et kvarter, hvor der ikke ligger et Coworking Space eller et andet åbent kontorfælleskab. Her kan man komme ind fra gaden, nyde friskbrygget kaffe og plugge in for at drive sin virksomhed i samme rum som masser af andre entreprenører og større virksomheder. Det er også en tendens, som vi ser mere og mere i storbyerne herhjemme og især i iværksætterkulturen. Netværk er en ideel metode til at skabe nye relationer, hvor hjælpen og udbyttet kan gå begge veje.
Vores nye netværk i Berlin vil med garanti tilføre stor værdi for os og vores kunder. Hvad dét særligt handler om, kan du læse i vores næste Aktuelt-indlæg, som er lige på trapperne.
Du kan selv lære virksomhederne bedre at kende her:
Markatus https://www.markatus.de/
Bureauet ligner os og beskæftiger sig med al kommunikation og markedsføring for kunderne fra strategi til eksekvering og opfølgning.
Eobiont https://www.eobiont.de/
Reklamebureauet er stærke i offentlige kampagner inden for adfærd og holdningsændringer. De har blandt andet udviklet en stor reklame med fokus på at få tyskerne til at sætte røgalarmer op i hjemmene.
I Like Visuals https://ilikevisuals.com/
Det unge bureau er specialister i videodesign og videokommunikation på sociale og digitale medier.
Newsletter2Go https://www.newsletter2go.com/
Den galopperende virksomhed er eksperter i e-mail marketing software, og har med raketfart indtaget Tyskland ved at udbyde en særlig brugervenlig platform til at udsende nyhedsbreve.
Stæhr+partner architekten http://www.staehr-partner.com/-da/
Tegnestuen har fundet en niche på det tyske boligmarked med rødder i den skandinaviske arkitekturtradition og den internationale funktionalisme. Her er udgangspunktet også mennesket og behovet.